0 Blog & Events

  • Blog 13 nov

    Netwerken kun je leren, OTP helpt!

    De Promotiedagen in MartiniPlaza zijn de dagen om te netwerken. Voor de ‘gevestigde’ bedrijven dé gelegenheid om bij te praten. Voor jonge mensen op weg naar de toekomst een kans om netwerken te leren.
    OTP brengt (jeugdige) talenten en bedrijfsleven bij elkaar er van uitgaande dat ieder mens talenten heeft. Er is een belangrijke focus op stagebemiddeling. Gericht op het helpen van jonge mensen bij hun zoektocht naar hun werkzame toekomst. Sterk kijkend naar de wensen en mogelijkheden van werkgevers.

    Netwerken
    Verbinden van mensen begint met kennen en gekend worden. Netwerken is daarbij een sleutelwoord. De Promotiedagen die elk jaar begin november in MartiniPlaza worden georganiseerd, zijn bij uitstek de gelegenheid om met mensen en bedrijven in contact te komen: te netwerken! En wat is dan mooier om leren en doen bij elkaar te brengen.

    De beursvloer als schoollokaal!
    Studenten van Menso Alting, Alfa-college en Hanzehogeschool kwamen voor een workshop netwerken. De studenten van de Ondernemersacademie kwamen vooral om te leren hoe je tot goede contacten kunt komen gebruik makend van de groepen mensen die je kent of waarmee je verkeert. Allen met een vergelijkbaar doel, nl. hoe kom ik in gesprek met mensen die iets voor mij kunnen betekenen hetzij voor een stage, hetzij voor een (tijdelijke) baan hetzij voor hulp bij het opzetten van een eigen onderneming.

    De weg ernaartoe kan verschillend zijn: mensen aanspreken of gebruik maken van mensen die je kent. Basisprincipes zijn echter gelijk. Luister goed naar de gesprekspartner, toon belangstelling en probeer je te verdiepen in zijn of haar bedrijf. En natuurlijk is je eigen presentatie van groot belang. Hou het bij de feiten: het is beter dat een ander over jou ‘opschept’ dan dat je het zelf doet.

    En zoals het bij een workshop betaamt, houdt de workshopleider het niet alleen bij het geven van ‘college’ maar gaat het ‘les geven’ gepaard met oefeningen en strikvragen. Het oefenen in groeps- en tweegesprekken is erg leerzaam maar ook erg moeilijk soms, zeker wanneer tientallen ogen meekijken. De studenten hebben zich er goed door heen geslagen. In de praktijk oefenen bij echte bedrijven op de beursvloer, was voor velen nog een brug te ver. Een enkeling slaagde er echter wel in en kon een afspraak voor een netwerkgesprek maken.

    november 2017, Bert Oost

    Lees meer
  • Blog 13 okt

    IMG-20171003-WA0019OTP bestaat in 2018 tien jaar. Aanleiding voor een goed gesprek met de stakeholders over de toekomst (donderdag 21 september 2017).
     
    Wat vooraf gaat…
    Het OTP (OndernemersTrefPunt) start in 2008 met als doel een fysieke plek waar ondernemers en onderwijsinstellingen elkaar tegen moeten komen en waar vraag en aanbod op de stagemarkt bij elkaar worden gebracht.
    En zo gebeurde het. Aanvankelijk vooral met gelden uit de gemeentelijke kas, later met cofinanciering door bedrijven en onderwijsinstellingen. Een fysieke ontmoetingsplek blijkt (financieel) moeilijk vol te houden. Meer en meer vindt uitwisseling van vraag en aanbod van stageplaatsen plaats via websites en sociale media.

     
    Leerlingen maken kennis met de praktijk
    Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe vormen van fysiek contact. Ter voorbereiding van profiel- en studiekeuze willen school en leerlingen weten wat er aan banen te ‘koop’ is. School- en studiekeuze zijn mede bepalend voor kansen op een baan in de toekomst. Bedrijven zijn benieuwd naar wat voor (jonge) mensen straks de banenmarkt binnen treden. In bepaalde sectoren dreigen tekorten aan gekwalificeerde medewerkers. Het bedrijfsleven wil zich presenteren en kwalificeren.

    Er zijn dus belangen over en weer, ‘iedereen’ is doordrongen van het feit dat je elkaar nodig hebt en moet helpen om de toekomst van de jeugd en het bedrijfsleven veilig te stellen. ChecktheBizz  en de havo- en vmbo carrousels brengen leerlingen in contact met het bedrijfsleven en (overheids)instellingen. Met gerichte opdrachten worden de leerlingen aan het werk gezet.  Last but not least: OTP doet mee met aan het landelijk initiatief ‘Django girls’. Dat is een workshop specifiek voor meiden om in kort tijdsbestek programmeren onder de knie te krijgen.

    Lees meer
  • Blog 12 mei

    Girlsday is een landelijk initiatief om meisjes kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Op 13 april organiseerden wij de groninger variant met meisjes en jongens in de hoofdrol.

    Onbekend maakt onbemind is de gedachte achter Girlsday. Vrouwen zijn aanzienlijk minder vertegenwoordigd in technisch georiënteerde beroepen en de ICT. Zij weten vaak helemaal niet welke opleidingen en beroepen er bestaan. Doordat meisjes geen vrouwen kennen die in deze sectoren werken, hebben ze er geen goed beeld van. Door mee te doen aan Girlsday helpen bedrijven de blik van meisjes op bèta, techniek en ICT te verbreden. En wie weet, kiezen meiden daardoor wel voor een loopbaan in een technisch georiënteerd beroep of de ICT. 

    Lees meer
  • Blog 26 apr

    foto Mohammed De Bolster afbeelding Boris

    Drie dagen per week is Mohamed te vinden bij de Primera in Paddepoel. Vorig jaar, in de derde klas van De Bolster, heeft hij hier tijdens een snuffelstage al ervaring opgedaan. Dit is van beide kanten zo goed bevallen, dat hij hier nu het hele jaar stage mag lopen. Mohamed voelt zich bij de Primera als een vis in het water en hij doet zijn werk met veel enthousiasme.

    School vindt Mohamed maar niets; laat hem maar lekker in de praktijk bezig zijn. Hij doet bijna alle voorkomende winkelwerkzaamheden: kassa, pakketverzorging, lectuur wegzetten, artikelpresentatie enz. Hij doet zijn werk zo goed, dat we samen via Boris een maatwerkopleiding voor hem hebben samengesteld, waardoor hij straks een mooie praktijkverklaring kan krijgen. Hiermee kan hij overal laten zien welke werkprocessen hij beheerst.

    Wat is Boris en hoe gaat het in z’n werk?

    Lees meer
  • Blog 20 jan

    Marktonderzoek
    Heb jij  plannen om met jouw bedrijf de hele wereld te veroveren?
    Of anders toch in elk geval een deel van de wereld?

    Dan zijn wij op zoek naar jou en jouw bedrijf!

    Take your chance

    Wat is de deal?
    Voor 150 Bedrijfskunde MER studenten zijn wij op zoek naar een vijftal bedrijven met minimaal 20 werknemers die in noord Nederland zijn gevestigd.  Je hebt plannen en/of ideeën om je producten in het buitenland op de markt te brengen.
    De studenten worden onderverdeeld in projectgroepen van ca.  5 studenten.

    Deze studenten gaan vervolgens voor je aan de slag om voor jouw exportwens een marktonderzoek uit te voeren in zes verschillende landen en/of deelstaten waar je jouw producten wilt aanbieden.  Aan de hand van deze onderzoeken zullen ze jou een gefundeerd advies geven over de “do’s and dont’s” voor de exportplannen.

    Interesse?
    Heb jij interesse in zo’n onderzoek? Wil je weten of jouw exportwens realistisch is? Wil je gemotiveerde studenten een marktonderzoek laten uitvoeren?

    Neem dan contact op met Debby Tohata. Dit kan via 050-2103431 of debby@otp.nl. Zij vertelt jou er graag meer over.

    Lees meer
  • Evenement 31 mrt

    INSCHRIJVING GESLOTEN, WEGENS OVERWELDIGEND SUCCES!

    Programmeren…. altijd al willen leren?

    Of een ver van mijn bed show voor jou?

    Wij bieden je een kans om op 23 april a.s. een workshop programmeren voor beginners te volgen. Django Girls is speciaal voor dames en meiden die in 1 dag willen leren programmeren! Het enige dat je nodig hebt is een portie gezonde nieuwsgierigheid, een laptop en goede kennis van de engelse taal. That’s it!

    Lees meer
  • Evenement 25 jun

    Van 16 t/m 19 september 2015 vindt de Holland Webweek plaats, een 4-daags ICT inspiratiefestival in Groningen. Tijdens het festival staan 8 thema’s centraal, waaronder Education. Voor dit thema is het OTP partner van de Holland Web Week. Het conferentiegedeelte voor onderwijs vindt plaats op donderdag 17 september 2015.

    Lees meer
Meer