ChecktheBizz 2020: 50 bedrijven en ruim 900 leerlingen verbonden!

ChecktheBizz 2020, een succesvolle editie met 50 deelnemende bedrijven, ruim 900 leerlingen van 6 verschillende scholen en 114 enthousiaste begeleiders. Goed voor maar liefst 148 bedrijfsbezoeken op 30, 31 januari, 6 en 7 februari. Lees hier de ervaringen.

Ieder jaar organiseren wij ChecktheBizz om onderwijs en bedrijven met elkaar te verbinden. Leerlingen uit havo-3 en vwo-3 van verschillende scholen gaan op één ochtend bij twee bedrijven op bezoek. Zo komen bedrijven in contact met jong talent en helpen ze de leerlingen bij het maken van een profielkeuze.

Aftrap in Kinepolis

Op 30, 31 januari, 6 en 7 februari verzamelden de leerlingen zich bij Kinepolis in Groningen voor de gezamenlijke aftrap. Tijdens deze aftrap krijgen de leerlingen te horen wat ze kunnen verwachten en hoe het leven van een student is. Dit laatste wordt verteld door een studentenvoorlichter. Voor de havo-leerlingen was dit Yara Poel, studentenvoorlichter van de Hanzehogeschool Groningen en voor de vwo-ers Julia Vorenkamp, student van University of Groningen. Om 9:00 uur stapten ze op de fiets in groepen van 16 leerlingen samen met een begeleider, op naar het eerste bedrijfsbezoek!

Bedrijfsbezoek

Bedrijven in verschillende sectoren ontvangen de leerlingen en laten ze kennis maken met hun bedrijf en de beroepen die er zijn. Het bezoek duurt 75 minuten, dan komt de volgende groep. We hebben super veel leuke reacties van leerlingen, bedrijven en begeleiders binnen gekregen.

Ervaringen van leerlingen

Een bedrijf dat al jaren meedoet is Atos. Een enthousiaste leerling over het bezoek “Ik vond het interessant om te zien hoe Atos samenwerkt met allemaal grote bedrijven. Ik vond het leuk dat iemand uit het buitenland iets kwam vertellen.”

En ook de Game Bakery had een erg leuk bezoek. “De activiteit die we deden. De ruimte zag er leuk uit. De PowerPoint was leuk en interessant (dit vooral omdat ik ook wel geïnteresseerd ben in games en alles er omheen)” aldus één van de leerlingen.

De aftrap was in de Kinepolis, maar zij deden zelf ook mee als bedrijf. Ze gaven een kijkje achter de schermen. “Ik vond het heel erg leuk om te zien hoe het nou precies in elkaar zit met dat film afspelen en dat het niet zo makkelijk is als ik dacht. Degene die het verhaal vertelde deed dat heel duidelijk en goed.”

Ook het laboratorium van het UMCG heeft indruk gemaakt “Dat we ook echt dingen mochten doen in het lab en dat het ook echt iets cools opleverde.”

Ervaring van bedrijven

Ook bedrijven waren enthousiast! “Het was een zeer geslaagde ochtend. De leerlingen waren geïnteresseerd en deden goed mee met de aangeboden experimenten” aldus één van de bedrijven in een anonieme enquête. En een ander bedrijf: “Ik vond de groepen respectvol, luisterend en geïnteresseerd. Voor ons was het erg leuk om leerlingen te ontvangen.”

Jongeren enthousiast maken voor jouw bedrijf?

Doe mee aan ChecktheBizz