De plusjes van het solliciteren

Plusjes maken van je minnetjes

Irma Noorbergen gaf afgelopen week een workshop solliciteren aan HAVO 4 scholieren van het Kamerlingh Onnes college. Ze ging in op de do’s en don’ts bij het schrijven van een sollicitatiebrief en op het sollicitatiegesprek zelf. Daarnaast werd het belang van Social Media besproken.

De workshop begon met een filmpje over mensen in het Stenen Tijdperk, die mompelend elkaar te woord stonden. Toen moest men zich ook al positief presenteren: personal branding en solliciteren is van alle tijden. Irma noemde het bekende voorbeeld van een positieve of negatieve benadering: is het flesje halfvol of halfleeg? Als sollicitant is het de kunst alle ‘plusjes’ van jezelf te noemen en alle eventuele ‘minnetjes’ om te keren naar plusjes. Om dit te oefenen moesten de leerlingen positieve dingen van zichzelf noemen. Dit bleek nog niet zo makkelijk, het lukte echter wel om deze van elkaar op te noemen.

Solliciteren kun je leren

Vervolgens werd de focus gelegd op het schrijven van een sollicitatiebrief en het opstellen van een cv. Hier hadden sommigen al ervaring mee, die hadden voor bijbaantjes moeten solliciteren. Ter illustratie werd iedereen een voorbeeld van een sollicitatiebrief voorgelegd, waar de fouten uitgehaald dienden te worden. Hier slaagden de scholieren erg goed in! Ze waren zich ook bewust van de invulling van een kritiek onderdeel van de brief, namelijk de motivatie. Bekende voorbeelden als ‘Ik moet van mijn opleiding stage lopen, dus ik wil graag bij jullie terecht’ en ‘ik heb nog steeds geen stage kunnen vinden dus ik hoop dat u mij de kans wel wilt geven’ werden lachend ontvangen. Het was bij iedereen duidelijk dat deze voorbeelden niet opgaan in de wereld van het solliciteren.

Het perfecte cv

Bij een sollicitatiebrief mag een cv niet ontbreken. In een goed opgebouwd cv wordt aan de volgende onderdelen aandacht besteed: • personalia • opleidingen • werkervaring • kwaliteit • vaardigheden • eigenschappen Om het cv compleet te maken, kan dit worden aangevuld met eventueel vrijwilligerswerk, gedraaide bardiensten en commissies/besturen.

‘Ik haat Times New Roman’

Irma liet nadrukkelijk weten dat Times New Roman voor zowel sollicitatiebrieven als cv’s not done is. ‘Ik haat Times New Roman’. Om op te vallen is het aan te raden een lettertype te kiezen dat iemand kenmerkt, of je kunt er als sollicitant gewoon voor zorgen dat de selecteur niet om je heen kan. ‘Maak van je cv een poster, of kom je cv persoonlijk brengen.’ Het sollicitatiegesprek kwam ook aan bod. Zweetoksels (‘kloksels’), klamme handen, alle ongemakken werden genoemd. Deze ongemakken werden echter niet beschouwd als de zwaarst wegende factoren die een rol spelen bij een selectieproces. ‘Het gaat om de eerste indruk die je maakt, binnen 5 minuten is al bekend of jij wel of niet wordt aangenomen. Er moet dus een klik zijn.’ Wel geldt dat persoonlijke hygiëne, een goede glimlach en de (aan)gepaste kledij hierbij een grote rol spelen.

Het nut en gevaar van social media tijdens een werving- en selectieproces

Social Media mochten niet ontbreken tijdens de workshop. Irma vertelde over haar ervaringen met Social Media en de niet- zakelijk gerelateerde boodschappen die hierop worden achtergelaten. Zo noemde ze dat berichten als ‘Ik haat stage/mijn baan’ regelmatig worden geplaatst op Twitter: niet handig! Ook werd het belang van ‘schone’ profielen uitgelegd. Stapfoto’s en uitingen worden tenslotte allemaal bekeken wanneer een selecteur zijn of haar sollicitanten nagaat op internet. Interessante feiten en tips uit de mond van een expert op het gebied van werving en selectie.

@Jessica Hoeben
2 december 2014

 

Meer lezen?