Kick off Vecon Business School op CSG Wessel Gansfort

Kick off Vecon Business School op CSG Wessel Gansfort

Het CSG Wessel Gansfortcollege is al een tijd bezig met het verbreden van het aanbod van specifiek onderwijs. Naast ‘Cultuurschool’ mag de middelbare school vanaf 10 december 2014 ook het predikaat ‘Vecon Business School’ dragen. Directeur Westerhof mocht het plaquaat in ontvangst nemen van wethouder Ton Schroor van Onderwijs en de penningmeester van Vecon, Peter Post.

Dit heuglijke feit ging niet ongehoord voorbij op het Wessel Gansfortcollege. De aula was prachtig aangekleed, inclusief tafels met etagières vol lekkers en drankjes die werden geserveerd door helpende scholieren. Rondom het officiële gedeelte van de middag was een vol programma georganiseerd, met als centraal thema: Ondernemen.

De ondernemende student
Peter Veen, dagvoorzitter, heet alle aanwezigen – vooral ouders, welkom vanaf het mooi belichte podium. In de zaal valt iets van trots te proeven. Op de eerste rij staan stoelen die gereserveerd zijn voor een aantal vijfde- en zesdejaars atheneumscholieren, dat de afgelopen tijd heeft meegedaan aan het project over ondernemen. In groepjes hebben zij een bedrijf opgericht en een product ontwikkeld dat zij deze middag zullen verkopen door middel van een ‘elevator pitch’. Dit houdt in dat zij in slechts twee minuten de potentiële klant moeten overtuigen van de kracht van hun product. De zenuwen gieren door de zaal. Spiekbriefjes worden nog snel bekeken, terwijl de eerste gastspreker aan het woord is. Jacques Hartog vertelt over ‘de ondernemende student’, een fenomeen dat meer en meer gewaardeerd en gestimuleerd wordt in het hoger beroepsonderwijs. Actuele ondernemingen als Uber en Primark gaan volgens Hartog ook Groningen veroveren, ook voegt hij toe dat je als ondernemer misschien eerder geschift dan geschikt moet zijn. De wereld schreeuwt om ondernemende mensen en de crisis biedt hiervoor volop kansen, je moet ze alleen wel zien en grijpen. De belangrijkste aspecten van het ondernemersschap zijn volgens Hartog, die zelf een Brunawinkel bezit en les geeft op de Hanzehogeschool Groningen: “Wat, aan wie en hoe ga je verkopen?”

Met deze nieuwe kennis in het achterhoofd is het de beurt aan de kersverse ondernemers om hun pitch te houden. De scholieren nemen deze uitdaging uiterst serieus, gezien het feit dat ze allemaal keurig in pak of nette jurk ten tonele verschijnen. De volgende bedrijven worden gerepresenteerd: Cyfix, BN Service, Just in Case, Sound Share en Uit de Knup. Opvallend is dat alle vijf de markt van de mobiele telefoons en mobiele accessoires aanboren. Sommigen van hen hebben onderzoek gedaan op school naar wensen van hun leeftijdsgenoten. En ja, ontkennen heeft geen zin, het is nu eenmaal zo dat de generatie die nu op de middelbare school zit absoluut niet zonder smartphone kan. Vaak kwam de term ‘een gat in de markt’ dan ook voorbij. Het is duidelijk dat deze jonge ondernemers weten hoe ze geld willen gaan verdienen.

Uitreiking
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering. Daarom krijgen de ondernemers een masterclass van René Blokzijl, naar eigen zeggen een ‘merkenman’. Maar niet voordat de officiële uitreiking van het plaquaat Gecertificeerd Vecon Business School VWO plaats heeft gevonden. “Het is belangrijk en goed dat scholieren nu al proeven van het ondernemerschap. Niet alleen voor commerciële doeleinden later, maar ook voor andere situaties in het leven,” aldus wethouder Schroor. Uit het overweldigende applaus dat klinkt terwijl directeur Westerhof het bordje in ontvangst neemt, blijkt dat de school het predikaat met trots zal dragen. In zijn dankwoord gaat alle lof uit naar Eltjo Smit, de initiator en mede-organisator van deze bijzondere promotie. De school is volgens Smit al lang bezig met een dergelijk programma, nu is er dan eindelijk de erkenning die daarbij hoort een feit.

Storytelling
Als het applaus nogmaals weerklinkt door de aula, bestijgt Rene Blokzijl het podium. Hij vraagt alle leerlingen ook op het podium voor zijn masterclass. De vraag ‘Hoe sterk is jouw merk?’ zal nog vaak door de hoofden van de jonge ondernemers gaan, want uit de verhalen die Blokzijl vertelt blijkt wel dat ondernemen echt geen eitje is. Zelf is hij oprichter van het reclamebureau Dizain, een jong bedrijf dat geen klanten heeft, maar ‘fans’. Een onderneming die zich profileert door buiten de kaders te denken en dit ziet men terug in hoe het personeel bijvoorbeeld met elkaar omgaat. Er is ruimte voor gekke dingen en in alles wat de werksfeer positief beïnvloedt, wordt geïnvesteerd teneinde een beter resultaat te halen. De kern van wat hij de scholieren wil meegeven is: storytelling. Als ondernemer moet je weten wat de klant denkt bij het zien van jouw product, niet te verwarren met hetgeen je zélf denkt bij het zien van jouw product. “Vertel een verhaal en maak het waar.”

Groningse nuchterheid
Tot slot is het woord aan Eric Datema, ook een ervaringsdeskundige, maar dan iets meer van het nuchtere type. Zijn kern: De Wet van Sinterklaas. Niemand in de zaal heeft hier ooit van gehoord. Deze wet betekent zoveel als: Als je er niet om vraagt, krijg je het ook niet. Aangezien zijn collegaspreker iets uit is gelopen, ziet hij zich genoodzaakt het tempo iets op te voeren. Hij slaagt erin het publiek toch te blijven boeien, misschien omdat de Groningse nuchterheid, een fenomeen waar zijn bedrijf op gebouwd is, een grote gemene deler is. Hij vertelt hoe hij zijn bedrijf uit de grond gestampt heeft en hoe hij te werk is gegaan. Niks geen why en storytelling. Gewoon doen. Zijn gevoel voor humor zorgt er ook voor dat de scholieren geboeid blijven luisteren naar zijn verhaal. Over verkopen gesproken.

In de twee uur dat het programma vulde, is er veel voorbijgekomen. Hoe verschillend de gastsprekers ook waren, van elk van hen viel veel te leren op het gebied van ondernemen. Na afloop kregen zij een grote bos bloemen als dank voor hun bijdrage aan deze bijzondere gelegenheid. Eltjo Smit en directeur Westerhof poseren trots met hun nieuwste aanwinst. Wat een onderneming!

 

@Lisa van Os
18 december 2014

 

Meer lezen?