Hoe maak je leerlingen enthousiast voor techniek en duurzaamheid?

Vrijdagochtend 6 november 8.15 uur. Tijd voor een update van het project: Jouw bedrijf, onze school, mijn leerling. Het project waarbij docenten uit het profiel Natuur & Techniek  gekoppeld zijn aan ondernemers uit de sector Energie en Duurzaamheid. Na de kennismaking in september hebben de koppels elkaar opgezocht en nagedacht over de volgende vragen.

Hoe maak je leerlingen enthousiast voor techniek?

En hoe laat je ze nadenken over duurzaamheid en energiebesparing?

Als ondernemer kan je gastlessen verzorgen voor de leerlingen of  een project bedenken waar leerlingen deel van uitmaken. Docenten hebben het bedrijf bezocht en hebben samen met de ondernemers opdrachten bedacht voor de leerlingen op het gebied van Energie & Duurzaamheid. Onder het genot van een stevig ontbijt vertellen de diverse koppels wat ze de afgelopen tijd hebben gedaan en tot welke plannen ze zijn gekomen. Aan creativiteit geen gebrek, want er zijn mooie plannen uitgekomen!

Peter (CSG Wesselgansfort), Amber (eigenaar van KOKO TOKO) en Hotze (eigenaar van HOTZE) hebben besloten om aan het project ‘Energy Challenges’ mee te doen, komend schooljaar of het jaar erna. Het is een wedstrijd tussen diverse middelbare scholen, waar de leerlingen worden uitgedaagd om een campagne te maken voor energiebesparing en duurzaamheid op school en hun eigen omgeving. Amber vindt het vooral goed dat leerlingen ‘verantwoordelijk worden gemaakt voor de energierekening van school’. Door verantwoording te geven denkt het tweetal dat leerlingen enthousiast worden.

Pieter (CSG Augustinus) en Alexander (Syplon) lieten leerlingen aan de slag gaan met energiemeters. Ze moesten het stroomverbruik van diverse huishoudelijke apparaten opmeten, om zo bewustwording van het gebruik te creëren. Volgens het tweetal is deze bewustwording ‘de eerste stap om de leerlingen iets te kunnen leren en te kunnen enthousiasmeren voor techniek. Je kunt ze wel laten uitrekenen wat energie kost, maar als ze geen besef hebben van hoeveel iets verbruikt, heeft dit alsnog weinig zin’.

Ewald (Leon van Gelder school) en Mario (Energy Expo) hebben besloten dat hun hoofddoel is om leerlingen te enthousiasmeren voor techniek middels een techniekdag. Leerlingen kunnen er dan op verschillende, leuke manieren kennis mee maken. Een concrete invulling hebben zij nog niet, maar dàt het er komt staat vast. Koen gaat bijdragen aan de invulling van de techniekdag.

Mario is ook gekoppeld aan Willem (het Stadslyceum). Zij hebben besloten een project voor leerlingen op te zetten. Leerlingen worden uitgedaagd om een compleet eigen duurzame stad te bouwen. Mario ziet dit als volgt voor zich: ‘Ze bouwen een stad, bestaande uit diverse lagen vanaf onder de grond tot boven de grond. In iedere laag wordt verwacht dat leerlingen bewust nadenken over duurzaamheid’. Om ze op weg te helpen gaat Mario een gastles verzorgen en ondersteunen bij het project.

Er kan geconcludeerd worden dat alle tweetallen goed op weg zijn! Ook leuk om te zien dat men ook inbreng of andere ideeën had voor elkaars project. Vlak voor de zomervakantie komt de groep weer bij elkaar om de uitgevoerde of concreter ingevulde plannen opnieuw te bespreken. We kijken er nu al naar uit!

Groningen, 6 november 2015