Technologie in het onderwijs: iPad de klas uit?

Elfjarigen maken al volop selfies en sommige peuters denken dat ze kranten kunnen swipen. Technologische ontwikkelingen gaan snel en het is de vraag hoe leerkrachten hierop in moeten spelen. Tijdens de eerste themadag Education van de Holland Webweek in Groningen  werd hierover gediscussieerd. OTP nodigde myth buster en onderwijsdeskundige Pedro de Bruyckere uit om zijn visie te geven.  Technologie in het onderwijs, hoe ver zijn ze?

foto Pedro de BruyckereTechnologie in het onderwijs?
Hoe ver is de technologie nou eigenlijk, vraagt de Bruyckere zich af. We hebben nog steeds geen hoverboard, zoals Back to the Future II ons beloofde, en de vliegende auto laat ook nog op zich wachten. Toch gebeuren er dagelijks kleine technologische wonderen, stelt hij. Neem nou de 3D printer. Deze kan tegenwoordig al in zes seconden een klein voorwerp printen. Dat is verwonderlijk. We verbazen ons over hoe dat kan, maar kunnen het niet meteen begrijpen. Daardoor ontstaat er volgens de Bruyckere “kortsluiting” in ons brein, wat leidt tot frustratie. Deze frustratie zorgt ervoor dat we uit gaan zoeken hoe iets zit.

Technologie: een tool
Dit is de manier waarop we leren, denkt de onderwijsdeskundige. Technologie veroorzaakt niet alleen verbazing, maar is ook een tool om uit te leggen hoe dingen in elkaar zitten. Daarom vindt de Bruyckere het belangrijk dat technologische middelen worden ingezet in het onderwijs. Leerlingen die het via de ‘normale’ weg niet begrijpen, krijgen misschien wel meer affiniteit met een onderwerp als het op een meer visuele manier wordt uitgelegd. Toch hebben veel leerkrachten nog weerstand, stelt de Bruyckere. “Het is niet dat zo dat ze technofoob zijn. Ze voelen zich gewoon verantwoordelijk.”

Technologie: het beste middel?
Leerlingen moeten over voldoende kennis beschikken als ze willen slagen. En of technologie daarvoor het beste middel is, daar is nog weinig over bekend. Desondanks ziet de Bruyckere graag dat docenten worden aangemoedigd om meer risico’s te nemen. Het kan leerkrachten namelijk veel tijd kan besparen. Als ze leerlingen een Youtube filmpje laten kijken over de stelling van Pythagoras, hoeft dat niet meer in de les. Dan blijft er meer tijd over om te experimenteren of om aan de slag te gaan met sommen.

Ipad de klas uit
De rol van de leerkracht blijft wel belangrijk, vindt de Bruyckere. Er zijn docenten nodig die aanmoedigen, troosten en soms zelfs even teleurgesteld zijn. Ook is de Bruyckere van mening dat leerlingen niet urenlang stil achter een schermpje moeten zitten. Soms moeten leerlingen ook op eigen onderzoek uitgaan. De iPad kan dan mee de klas uit, om informatie op te kunnen zoeken. “Goed onderwijs zorgt voor evenwicht.”

Meer lezen?