Op bezoek bij… IBM Client Innovation Center
Donderdag 8 juni mochten wij zelf op “bedrijfsbezoek”. IBM opende dit keer voor ons de deuren om hun ervaring te delen in de samenwerking met OTP. Het IT-bedrijf is een trouwe OTP-supporter. Ze namen deel aan al onze evenementen, Meet Your Future, ChecktheBizz en ChecktheNewBizz. We spraken met Thanos Xenos, Ayla van der Wal en Sofia Maia da Silva over hun samenwerking met Stichting OTP.
Hoe zag jullie deelname aan Meet Your Future eruit?
Het was een groot, inspirerend en erg goed georganiseerd evenement. Het onderwerp van de afgelopen editie, sustainability, was erg relevant. We kregen de kans om met veel studenten en de bedrijven in contact te komen. We hebben daardoor een echte connectie kunnen leggen met de studenten en ze hebben ons vele vragen kunnen stellen. Het is mooi om te zien dat we echt verschil maakte. We kijken uit naar het volgende event.
Hoe zorgde je voor voldoende interactie met de leerlingen van ChecktheBizz?
We wouden het bezoek zo interactief mogelijk maken voor de leerlingen. In verband met onze privacy policy konden we de leerlingen niet alles laten zien, maar door het bezoek creatief in te richten hebben we een duidelijk beeld gegeven van IBM. Onze collega’s van verschillende afdelingen gaven twee presentaties, ze kregen een rondleiding door ons kantoor en de unieke vergaderruimtes. Het bezoek sloten we af met een interactieve quiz met wat de leerlingen hadden opgestoken én ze kregen een lekkere snack (snacks doen het altijd goed 😉). De leerlingen hadden even tijd nodig om te ontdooien, maar achteraf waren we tevreden over de interactie. Ze waren erg geïnteresseerd en hadden veel vragen wat het steeds makkelijker maakte om met hun te “connecten”. Het was erg interessant om een jongere groep studenten te zien.
Waarom doen jullie mee aan loopbaanrorientatie evenementen?
We doen ons best om een goed beeld van IBM en de IT branche te geven. We laten ze zien hoe geweldig het is om bij ons en in deze industrie te werken. Zo hopen we dat we IBM op de kaart zetten en ze later bij ons willen komen werken.
Heb je nog tips voor andere bedrijven?
“Ik ben bewust stil gaan staan bij waar ik stond toen ik zo oud was. Het is belangrijk voor bedrijven om open te staan om de doelgroep en hun wensen en behoeften goed te begrijpen. Pas je bezoek aan op de leerlingen en niet andersom. Zorg ervoor dat de leerlingen begrijpen wat je bedoelt en laat een goede, vriendelijke indruk achter. Een handige tool om te gebruiken is https://ishetb1.nl/. Zo kan je gemakkelijk nagaan of het verhaal geschikt is voor leerlingen.” aldus Ayla.