Op bezoek bij… student Robert Chardon
Zoveel mogelijk interactie en een beetje brutaal zijn. Dat zijn dé tips van de Groningse hbo-student Robert Chardon. Wij hadden het genoegen om Robert te interviewen over zijn gastlessen en standpunt over loopbaanoriëntatie. Hij gaf eind 2021 zijn eerste gastles aan havo 5-leerlingen. Toen we hem het jaar erop opnieuw benaderden voor een gastles, antwoordde Robert direct: “Ja, leuk!” Maar wat maakte deze gastlessen zo’n succes bij de jonge doelgroep?
Robert Chardon, student Vastgoedkunde aan de Hanzehogeschool, begon na het vwo aan de universiteit. Bedrijfskunde was voor hem een logische keuze vanwege zijn interesse in het oprichten van een eigen onderneming. Toch begon Robert te twijfelen aan zijn studiekeuze. Toen Robert iemand hielp met het maken van huiswerkopdrachten voor de studie Vastgoedkunde, ontdekte hij dat hij vastgoed veel interessanter vond dan bedrijfskunde en dat dit een studie was die hem écht prikkelde. Hij zit inmiddels helemaal op zijn plek bij de studie Vastgoedkunde! Tijdens zijn studie heeft hij een onderneming opgericht waarmee hij internationale studenten helpt bij het vinden van een woning in Groningen vóór zij in Groningen komen voor hun studie.
Hoe prikkelde jij je doelgroep?
“Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je te maken hebt met een generatie die veel interactie heeft via sociale media en voortdurend wordt blootgesteld aan kortdurende content. De spanningsboog van deze leerlingen is voor mijn gevoel minder lang geworden.
Het is essentieel om te weten welk publiek je voor je hebt. Leer je publiek echt kennen door interactie te creëren en zelf ook vragen te stellen om erachter te komen wat iemand écht wil weten. Gebruik concrete voorbeelden, wees eerlijk en geef vooral je eigen mening, zodat leerlingen niet het idee krijgen dat je komt om promotie te maken. Maak duidelijk wat je kunt bereiken met de studie. Zorg ervoor dat leerlingen geprikkeld worden zodat er hopelijk een stip op de horizon ontstaat. Wat ik de leerlingen vooral wil meegeven: doe iets met je talenten en interesses. Volg je passie.”
Wat heb jij uit de gastles gehaald?
“Ik vond het vooral interessant om te zien hoeveel er is veranderd in vergelijking met zeven jaar geleden, toen ik zelf net zo oud was als de leerlingen met wie ik sprak. Het is belangrijk om te beseffen dat deze leerlingen veel vroeger en intensiever in aanraking zijn gekomen met technologie dan ik destijds, en dat dergelijke verschillen altijd voor- en nadelen met zich meebrengen. Misschien werk ik in de toekomst wel samen met een van de leerlingen die deelnamen aan mijn gastles.”
Wat geef jij als tip mee aan bedrijven?
“Wees benaderbaar, open en een beetje brutaal. Je moet je publiek scherp houden”, zegt Robert. “Door benaderbaar te blijven, geef je leerlingen de ruimte om vragen te stellen en om een stukje van zichzelf te laten zien, zodat je ze echt kunt leren kennen. Op die manier kan iedereen van elkaar leren.”