Waarom de nieuwe generatie werknemers jouw bedrijf alweer is vergeten wanneer ze de arbeidsmarkt betreden (en wat je hieraan kan doen).
Iedereen staat op ze te wachten: jong talent dat de arbeidsmarkt op stroomt. En als je aan diezelfde jonge talenten vraagt waar ze naar op zoek zijn, weten ze niet altijd een antwoord te geven. Vraag hen naar een willekeurig lokaal bedrijf binnen hun interessegebied en ze hebben er wellicht nog nooit van gehoord. Talent stroomt naar andere gebieden van het land en Noorderlink staat vandaag vol met meer dan 640 vacatures. Waarom ze je niet kunnen vinden? Omdat ze je niet herinneren!
Natuurlijk spelen er meerdere factoren mee, maar degene die wij in dit stuk uitlichten, is: waarom weten ze lokale ondernemers niet te herinneren en vooral wat kan je er als bedrijf aan doen? Om ons inzicht hierin te delen, eerst wat informatie over het brein en onze herinneringen.
De eerste keer
Tussen ons 15de en 30ste levensjaar maken we de meeste herinneringen die ons levenslang bijblijven*. Dit komt doordat we in de eerste fase van ons leven veel eerste keren meemaken. Deze momenten zijn uniek en blijven ons daarom veel langer bij. Het vinden van je eerste baan is ook zo’n moment, maar om die eerste baan te vinden moet je wel weten waar je zoekt. En wanneer je zoekt, put je ook uit je herinneringen.
Een beter geheugen
Om beter te herinneren, kunnen we ons geheugen trainen. Een voorwaarde om iets te onthouden is aandacht. Hoe meer aandacht we iets geven, hoe beter we het kunnen herinneren. Het bewust aandacht geven waar je iets doet, de omgeving goed in je opnemen, helpt om beter te onthouden. Daarnaast is tijd een belangrijke factor, hoe meer tijd we iets geven, des te beter onthouden we de informatie. Je hersenen onthouden dingen beter wanneer ze vaker, gedurende kortere periodes, met iets in aanraking komen**. En wat dacht je van ervaren? Door iets te ervaren blijft het ons beter bij. En last but not least, van de aandachtspunten die wij behandelen, is herhaling. Door eenvoudige herhalingen blijft informatie tijdelijk in je werkgeheugen hangen. Informatie die je een langere tijd wilt onthouden, kun je het beste verspreid herhalen op verschillende plekken**.
Ondernemers en organisaties herinneren
Nu we weten hoe het brein dingen opslaat en ervoor zorgt dat we ons dingen beter kunnen herinneren, kunnen we kijken waarom het zo lastig is om als young professional dat ene leuke bedrijf te herinneren. Jullie snappen dat we hier de koppeling gaan maken naar het aantal keren dat jongeren en jongvolwassenen in aanraking komen met lokale ondernemers.
En dit begint al op jonge leeftijd, het bedrijf waar je vader of moeder werkt of de gastlessen en bedrijfsbezoeken die je als tiener via de middelbare school hebt gehoord of bezocht. Daarna tijdens je studie, je eerste bijbaan, stage of afstudeerplek, en de bedrijven die zich hebben gepresenteerd tijdens bezoeken, gastlessen of carrière markten. Al deze momenten dragen bij aan herinneringen. En al deze herinneringen dragen bij aan het top of mind zijn bij het vinden van jouw onderneming wanneer ze daarnaar op zoek gaan bij het betreden van de arbeidsmarkt.
Regelmatig horen wij ondernemers die vinden dat ze niet gevonden worden door jong talent. Dan vragen wij: wat heb jij daaraan gedaan? En hoe vaak hebben ze jou meegemaakt, gezien of gehoord? Of zoals Stichting OTP vaak zegt: zij hebben jullie nu nodig, jullie hebben ze straks nodig!
“Herinnering is een vorm van ontmoeting”
Kahlil Gibran ~ Dichter en schrijver
Wat kan jij doen?
Wij geloven erin, en bovenstaande bevestigt dit, dat het voor tieners en jongvolwassenen belangrijk is om regelmatig met de economische regio in contact te komen. Om zich te kunnen verbinden met de toekomst. Dat is waarom we doen wat we doen.
Je weet nu als lezer dat het belangrijk is om bij leerlingen en studenten vanaf ongeveer 15 jaar (derde klas middelbare school) regelmatig aanwezig te zijn, zodat zij je onthouden. Zorg ervoor dat je niet alleen tijdens het afstudeerjaar je organisatie presenteert aan jong talent, of een social kanaal vult, maar doe mee met initiatieven die vanaf ongeveer het tweede middelbare schooljaar aangeboden worden, elk jaar opnieuw. Zorg dat je gezien en gehoord wordt in verschillende omgevingen en biedt een ervaring. Zorg dat je hen tijd geeft om jou op te slaan, maak een indruk, geef iets nuttigs mee na een bezoek of gesprek en zorg dat je regelmatig in beeld bent.
De koppeling naar wat OTP voor jou kan doen
Via Stichting OTP brengen wij ondernemers in contact met jong talent vanaf de middelbare school, tweede leerjaar. Dit doen we door verschillende vormen aan te bieden, van bedrijvenmarkten, bedrijfsbezoeken, gastlessen en professionals die verdieping maken. Allemaal ervaringen, die in een korte tijd, in verschillende omgevingen en op verschillende manieren de connectie met de economische regio herhalen. Dit doen we ook voor jouw organisatie!
Gelijk actie?
Wil je gelijk actie ondernemen als organisatie? Neem contact met ons op via info@otp.nl of bel ons op 050 210 34 31. Wil je gelijk actie ondernemen als school? En doen jouw leerlingen en studenten nog niet mee met onze events? Neem contact op met Dominique Ooms via dominique@otp.nl of 06-19 29 05 62.
(*bron: Meik Wiking, geluksonderzoeker)
(**bron: https://platform.boompsychologie.nl/artikel/zes-tips-voor-een-beter-geheugen/)
(Ook gebruikt als bron: https://psychologievansucces.nl/hoe-kun-je-beter-dingen-onthouden/ / https://www.alzheimer-nederland.nl/gezond-brein/artikelen/geheugen )