Tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland op 3 en 4 november staat Martiniplaza in het teken van bedrijvigheid, netwerken en ontdekkingen voor en door ondernemers uit Groningen en omstreken. De Groningse bedrijvenverenigingen zijn dan ook ruim vertegenwoordigd met grootse stands, culinaire traktaties en een hoop zakelijke gezelligheid.
Terwijl Klaas Holtman, voorzitter van VBGW (Vereniging Bedrijvenpark Groningen-West), op tafel klimt om de netwerkborrel officieus te openen, stroomt de stand vol met genodigden en nieuwsgierigen. Het is even na vieren in de middag, dus de keuze tussen fris en een wijntje is voor velen snel gemaakt.
VBGW is dit jaar nieuw op de inmiddels 29e editie van de Promotiedagen voor het Bedrijfsleven. ‘Ik ben zeer tevreden over het aantal bezoekers,’ oppert initiator Nico Borgman. Op de achtergrond klinkt een stem die hem gekscherend aanvult; ‘de kaasstengels zijn ook van uitmuntende kwaliteit!’
Wat vooral een groot voordeel is voor de ondernemer, is dat de bezoekers ook ondernemer zijn. Enthousiastelingen die het bedrijfsleven beter willen leren kennen en ijverig op zoek gaan naar bestaande of juist nieuwe samenwerkingsvormen. ‘Dat is de meerwaarde van zo’n beurs voor bedrijven, je leert veel nieuwe contacten kennen en raakt aan de praat met mensen waarmee je anders nooit aan de praat zou raken. Je probeert elkaar geen producten te verkopen, maar er ontstaan spontaan nieuwe zakenrelaties.’
Ook de woorden van Klaas Holtman sluiten hierop aan. Terwijl hij het glas heft, spreekt hij de wens uit ‘laten we samen nog meer plannen maken om ook in de toekomst onze boterham te kunnen blijven verdienen’. Die boterham behoeft natuurlijk niet alleen een financieel plakje kaas, maar ook een laag sociale en maatschappelijk betrokken boter.
Van hoog uit de stellage schijnen de spotlights op de vele logo’s van de bedrijven die aanwezig zijn. Noord Negentig, Cresa, RBO, Het Coachhuis, Regus, Unica, OTP, Het Fonds en Dommerholt Advocaten, allen zijn ruim vertegenwoordigd. Van laatstgenoemde zegt Mascha Mook, zelf advocate familierecht: ‘De drempel is veel lager om nu naar zo’n beurs te gaan. De gemeenschappelijke stand zorgt voor dynamiek en dat trekt aandacht. Plus dat je nu natuurlijk de kosten deelt.’
Tegenover VBGW staat een stand van een autoverhuurbedrijf met daarin twee enigszins verveeld-ogende medewerkers. Er lopen mensen langs, maar niemand stopt. De mobiele telefoon biedt troost, maar stiekem staan ze tien keer liever bij de gezellige, drukke stand van VBGW. Samen sta je tenslotte sterker!
Groningen, 3 november 2015