Workshop Personal Branding: promoten en pitchen!

Het belang van promoten en pitchen tijdens een workshop Personal Branding.

Een eigen bedrijfje opzetten, netwerktips en valkuilen

Waar begin ik en wat is belangrijk? Help!

Op CSG Wessel Gansfort hebben 11 leerlingen uit VWO 5 deze opdracht gekregen vanuit het vak M&O (management en organisatie). Om hen hiermee te helpen kregen zij diverse workshops aangeboden van gastsprekers uit het werkveld . Een van deze gastsprekers werd aangeboden vanuit het OTP: Ron Bergs, zelfstandig trainer en loopbaancoach en voormalig eigenaar van Birsken HR en Grunius BV.

De 6 P’s?
Ron organiseerde op 17 mei jl. een interactieve workshop over het promoten van je onderneming tijdens netwerken, middels een goede profilering. Dit vormt de basis van een goed bedrijf. De workshop wordt gehouden aan de hand van vele praktijkvoorbeelden uit Rons eigen ervaring. De praktijkvoorbeelden zijn gericht op 6 P’s: positioneren, presenteren, pitchen, promoten, profileren en public relations.

Promoten
Het doel van de workshop is het leren promoten van je onderneming tijdens het netwerken, door het overbrengen van het juiste verhaal over jouw product of dienst. Een hulpmiddel hiervoor is om in 3 à 4 woorden te omschrijven wat je bedrijf onderscheidt. Aan de leerlingen werd ook gevraagd om dit te doen. Een knap lastige opgave, zo vonden zij. Ron geeft eerlijk toe dat hem dit ook niet goed lukt voor zijn eigen bedrijf, maar het is wel goed hier over na te denken. Deze woorden kun je namelijk gebruiken als de basis voor jouw onderscheidend karakter. Aan de leerlingen werd ook gevraagd om na te denken wat voor hen de ideale klant zou zijn. Zo kan het verhaal over jouw bedrijf zo gericht mogelijk worden gemaakt. Je kunt zo iemand snel overtuigen van je product of dienst en dit ook promoten, bijvoorbeeld tijdens het netwerken. Ook kan het erg nuttig zijn voor bijvoorbeeld Facebook-campagnes, hier kun je je namelijk richten op een bepaalde doelgroep.

Netwerktips
Ron vertelt de leerlingen ook over de valkuilen van het vak, zoals bijvoorbeeld het laten verwateren van contacten. Hierna sluit hij af met wat nuttige, bruikbare netwerktips. Wat de leerlingen ervan vonden? ‘Leerzaam, je denkt normaal niet over deze dingen na’. Wat er het meest is blijven hangen? ‘Het pitchen en de drie onderscheidende woorden’. De leerlingen zijn weer een heleboel nuttige tips rijker!