Een verslag van de startbijeenkomst van de Ondernemersacademie Groningen
Nathan schuifelt door de zaal van congrescentrum het Kasteel. Over ongeveer een uurtje zal hij een pitch geven over zijn meubelmakerij. Nathan heeft naast zijn opleiding Ontwerpend Meubelmaker de Ondernemersacademie Groningen afgerond en is één van de talenten die in aanmerking komt voor de Award (een geldprijs van duizend euro en een mooi plastiek) uitgegeven door de Commerciële Club Groningen Senioren.
Zenuwachtig is hij niet echt. Hij wil de zaal alvast verkennen en eigen maken, zodat het straks lijkt alsof het publiek gewoon op visite bij hem is. De opkomst is groot. Er moeten zelfs extra stoelen aangesleept worden om iedereen een plekje te kunnen bieden. In het publiek zitten de nieuwe studenten van de Ondernemersacademie Groningen, die aankomend jaar hun talent zullen ontplooien. Het zijn er 24 in totaal en iedereen heeft een vader, moeder, vriend of vriendin meegenomen. Van de deelnemers is dit jaar vijftig procent een vrouw. “Een record”, vertelt Wim van der Pol (lid College van Bestuur Noorderpoort) trots.
Persoonlijke coach
Aan het einde van het jaar zullen er opnieuw drie studenten uitgekozen worden die in aanmerking komen voor de Award. Maar zo ver is het nog niet. Eerst gaan ze leren ondernemen. Niet uit de boekjes, maar door het echt te doen. Daarbij krijgen ze hulp van een persoonlijke coach, waarmee ze hun idee uitwerken tot een echt bedrijf. Net als de drie pitchers van vanavond dat afgelopen jaar hebben gedaan. De oud-studenten vertellen over hun bedrijf aan de zaal. De jury van de Commercieele Club Groningen Senioren zal op 13 oktober bekend maken in welk bedrijf ze het meeste vertrouwen heeft en welke ondernemer dus de geldprijs en een prachtig plastiek wint.
Fashionblog, sapjesbar en een meubelmaker
Mirthe is als eerste aan zet, met haar beauty & fashion blog MissGirlsCorner. Ze wil haar website verder uitwerken door een webshop te beginnen en een platform te starten voor mede-bloggers. Haar blog is populair. “Op Instagram krijg ik al elke dag meer volgers.” Ook grote modemerken zoals Triangl hebben aandacht voor de corner.
De tweede pitcher is Rick, die in de zomer zes weken lang vuilnis heeft opgehaald om zijn droom te kunnen waarmaken. Inmiddels heeft hij zijn eigen smoothie-winkel geopend in de Herestraat. MySmoothie, ook wel bekend als “de kleinste bar van Groningen”, is een walhalla voor de meest gevarieerde gezonde sapjes. Bovendien levert Rick nu ook zijn “gezonde alternatief voor in de pauze” af bij kantines van o.a. het Noorderpoort.
Als laatste is meubelmaker Nathan aan de beurt, die vroeger al in de hoogste takken van de grootste bomen klom. Ook nu nog heeft hij een voorliefde voor hout, waarvan hij meubels maakt op ambachtelijke wijze. In zijn meubelmakerij Windfall Woodshop wil hij jonge meubelmakers, die nieuw zijn in het harde en ruwe bedrijfsleven, een thuis geven en alle kneepjes van het vak leren. Zelfs de bomen worden eigenhandig gekapt. Onder een luid applaus verdwijnen de drie talenten om het vragenvuur van de jury te beantwoorden.
Wat biedt de Ondernemersacademie?
Ondertussen wordt er verteld over de verschillende workshops die het aankomende jaar gegeven zullen worden aan de nieuwe lichting. Er komt van alles aan bod: netwerken, het schrijven van een ondernemersplan, websites en financiën. Aan het einde van de avond krijgt iedereen de gelegenheid om nog wat te zeggen tegen de nieuwe studenten, vanaf een ouderwetse zeepkist. Eén van de workshop-gevers biedt de aankomende talenten een wijze raad: “Doe iets waar je achter staat en enthousiast van wordt. Dat werkt altijd het best.”